4 voordelen van valeriaan

Valeriaan, “Valeriana officinalis” voor onze mede nerds, is een niet zo opvallende plant met witte bloemetjes die je in deze contreien eigenlijk overal zou kunnen tegenkomen. Nu heeft deze plant een paar vreemde eigenschappen, waar we in dit artikel iets dieper op in gaan. We nemen je even mee in de wondere wereld van dit kruid.

WAT IS VALERIAAN

Valeriaan is een kruid dat van nature voorkomt in Europa en sommige delen van Azië. De plant kan wel twee meter hoog worden, en heeft een sterke, kenmerkende geur – een beetje zoals een andere plant die we allemaal wel kennen.

Valeriaan, en dan vooral valeriaanwortel, wordt al eeuwen toegepast als geneesmiddel. Grieken en Romeinen gebruikten het bijvoorbeeld al om slapeloosheid te verlichten.

Tegenwoordig wordt vooral valeriaanextract gebruikt, al is de plant natuurlijk nog steeds in z’n geheel te verkrijgen. Valeriaanthee kan bijvoorbeeld ook al een bijdrage leveren aan je nachtrust. Een extract is natuurlijk wat potenter. Je vindt valeriaanextract onder meer terug in Calm Complex.

valeriaan-plant

VOORDELEN VAN VALERIAAN

Valeriaan houdt er enkele bijzondere kenmerken op na.

EEN BETERE NACHTRUST

Hoe de plant (of toch het extract) het precies doet, is op dit moment nog net bekend. Er zijn wel enkele aannemingen:

  • Valeriaan zou de aanmaak van GABA (gamma-aminoboterzuur, een belangrijke neurotransmitter) stimuleren.
  • Tegelijk zou het de opname van GABA remmen.

Uit studies is gebleken dat valeriaanextract wel degelijk een gunstig effect heeft. De invloed is het grootst op mensen met slaapstoornissen. Deelnemers die niet aan zo’n aandoeningen lijden, meldden niet echt een verschil in slaapkwaliteit.

Zowel een probleem met inslapen als vaak wakker worden kan door inname van valeriaanextract verlicht worden. Het is enkel niet helemaal duidelijk hoe dat nu precies gebeurt.

valeriaan-voor-nachtrust

ANGST EN DEPRESSIE

Ook hier blijft het nog even afwachten op een wetenschappelijke verklaring. De manier waarop valeriaan angst en depressie vermindert, is nog niet volledig bekend.

Wat wel al werd vastgesteld is de invloed op serotonineproductie. Valeriaan werd geïdentificeerd als een gedeeltelijke agonist van serotonine receptoren. Bepaalde stoffen in de plant zouden de serotoninereceptoren activeren, wat bijdraagt aan je mentaal welzijn. En serotonine staat niet voor niets bekend als het geluks- en liefdeshormoon.

Ook de invloed op de productie van GABA zou een belangrijke rol spelen. GABA is een van die stoffen die belangrijk zijn voor de mentale gezondheid.

GABA is namelijk een inhibiterende neurotransmitter, wat wilt zeggen dat die bijdraagt aan het verminderen van de stimulatie van je hersencellen. Concreet: GABA zorgt ervoor dat je niet overmatig gestimuleerd raakt. Zo draagt deze neurotransmitter bij aan onze mentale gemoedsrust – wat zich vertaalt in beter slapen, minder stress en minder angst.

Bij zowel depressies als angststoornissen is er onder meer sprake van een gebrek aan chemische balans in de hersenen. Zou valeriaan, door de productie van GABA te ondersteunen, die balans kunnen helpen herstellen?

De resultaten van reeds uitgevoerde studies zijn in ieder geval veelbelovend. Valeriaanextract zou klachten van angststoornissen en depressies kunnen verlichten.

valeriaan-menstruatie-pms

VERMINDERT MENSTRUATIEKLACHTEN EN PMS

Inname van valeriaanextract beïnvloedt zowel symptomen van PMS als menstruatieklachten. PMS, of premenstrueel syndroom, is een aandoening die heel wat vrouwen treft. Het uit zich in zowel lichamelijke als emotionele klachten.

Ook hier lijkt het effect van valeriaanexctract op de aanmaak en opname van GABA verantwoordelijk te zijn. GABA vermindert de prikkelbaarheid van neuronen. Kort uitgelegd is dit de mate waarin zenuwweefsel gevoelig is aan allerlei stimuli.

PLANTAARDIG ALTERNATIEF

Valeriaanextract zou volgens studies een volwaardig alternatief zijn op bepaalde medicijnen, waaronder barbituraten, benzodiazepinen, hypnotica en antistress medicatie. Het gebruik van die middelen heeft vaak ernstige bijwerkingen. Bovendien zijn ze in sommige gevallen verslavend.

valeriaan-depressie-angst

DOSIS EN NEVENEFFECTEN

Waar middelen met een vergelijkbaar effect vaak schadelijke neveneffecten hebben, lijkt dat bij supplementen met of van valeriaanextract niet zozeer het geval. Bijwerkingen lijken bij de meeste gebruikers volledig te ontbreken, of komen in zeldzame gevallen voor.

Enkele gerapporteerde neveneffecten:

  • Levendige dromen
  • Duizeligheid
  • Slaperigheid
  • Lichte maagklachten
  • Hoofdpijn

DOSIS EN GEBRUIK

Een dagelijkse inname van 300 tot 600 milligram gedurende 6 weken is compleet veilig. Op langere termijn zijn de effecten niet voldoende bestudeerd.

Gebruik je andere geneesmiddelen? Raadpleeg dan eerst een dokter voor je begint met de inname van valeriaan. Het extract van de plant kan namelijk vreemd reageren met bepaalde medicatie, door de actieve stoffen bijvoorbeeld sneller af te breken in de lever.

Stop je met het gebruik? Dan kan het nodig zijn om dat geleidelijk aan te doen door je dosis naar het eind van de behandeling toe te verlagen. In sommige gevallen treden ontwenningsklachten op bij het volledig stopzetten van de inname.

LINKS NAAR BRONNEN EN CLAIMS

 

https://bit.ly/3qVMksJ
https://bit.ly/3xG0l1x
https://bit.ly/3S680P0
https://bit.ly/3BYsMKF
https://bit.ly/3SijRJm
https://bit.ly/3SmcSz7

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.