Spijsvertering en Betaïnehydrochloride – Voordelen, feiten en gebruik

  • Naam: Betaïne hydrochloride
  • Wordt gebruikt in: BIYOMA® Digestion Complex
  • Ook bekend als: Zoutzuur of Maag/Digestie enzym.
  • Andere gebruikelijke namen: Betaine (hydrochloride), Betaïne hydrochloride, Betaine Zoutzuur, Glycine Betaine, Lysine, TMG, Trimethylglycine, Trimethylglycine, Trimethylglycine Hydrochloride.
  • In gebruik sinds: Supplementen met spijsverteringsenzymen worden al sinds de jaren 1930 gebruikt.
  • Wat is het? Het is een organische verbinding die de gezondheid van het spijsverteringsstelsel regelt.
  • Wat beweert het te doen? Het ondersteunt een gezonde maagzuurspiegel in het lichaam en draagt daardoor bij aan een gezonde spijsvertering *
  • Is er onderzoek dat deze beweringen ondersteunt? Ja, er is veel klinisch onderzoek, maar er is geen definitieve consensus over de kwestie. Ons onderzoek heeft aangetoond dat betaïnehydrochloride een krachtige regulator van de zuurtegraad in de maag is en daarom zou het op een positieve manier moeten bijdragen aan de spijsvertering.

ACHTERGROND

Betaïne werd voor het eerst ontdekt in suikerbieten (Beta vulgaris), rond het midden van de 19e eeuw. Daarna werd het in verschillende andere organismen aangetroffen. De zure vorm van betaïne wordt betaïne hydrochloride genoemd. Het sterke zuur wordt van nature door de maag geproduceerd en is van cruciaal belang voor zowel de spijsvertering als de immuniteit. De stof maakt deel uit van trimethylglycine, een aminozuurderivaat dat in planten wordt aangetroffen. Dit betekent dat betaïnehydrochloride een vitamine-achtige stof is die van nature aanwezig is in granen en sommige voedingsmiddelen.

betaïnehydrochloride kan ook worden gevonden onder de term “lipotroop”. Deze term duidt op verbindingen die helpen bij het katalyseren van de vetafbraak tijdens het stofwisselingsproces in het lichaam. Ze verbranden het geëxporteerde vet dat in het lichaam aanwezig is om het in energie om te zetten. betaïnehydrochloride zelf verhoogt het maagzuur, waardoor het een krachtig lipotroop is.

In dit artikel zal verder worden ingegaan op de mogelijke voordelen voor de gezondheid.

BETAÏNEHYDROCHLORIDE IN DE GENEESKUNDE

Betaïne is een organisch bestanddeel dat in veel rijke voedingsbronnen voorkomt, zoals zeevruchten, tarwekiemen, spinazie, enzovoort. De stof wordt ook door het lichaam zelf aangemaakt, meer bepaald door de maag.

Betaïne hydrochloride, de zure vorm van betaïne, is een verbinding die de gezondheid van het spijsverteringsstelsel regelt. Door betaïne en zoutzuur te combineren, beïnvloedt het een toename van zoutzuur in de maag, wat leidt tot een optimale afbraak van voedingsstoffen in het spijsverteringskanaal. Het kan bijvoorbeeld de absorptie van B12, ijzer en calcium verbeteren. Vanwege de vitamine-achtige voordelen wordt beweerd dat betaïne de inwendige organen beschermt, de vasculaire risicofactoren verbetert en daardoor de prestaties verbetert.

Artsen bevelen betaïnehydrochloride meestal aan bij mensen die lijden aan een tekort aan maagzuurproductie, omdat het kan fungeren als een aanvullende bron van zoutzuur. Dit betekent dat zoutzuur een belangrijk bestanddeel is van maagsappen die cruciaal zijn voor een gezonde spijsvertering.

Betaïnehydrochloride supplementen worden meestal verkocht in de vorm van capsules. Het organische bestanddeel kan, zoals eerder gezegd, worden gevonden in voedingsmiddelen, maar ook als bestanddeel van een spijsverterings- of multi-enzyme formule.

BETAÏNE HYDROCHLORIDE GESCHIEDENIS

Betaïne werd voor het eerst ontdekt in suikerbieten (Beta vulgaris), rond het midden van de 19e eeuw. Daarna werd het in verschillende andere organismen aangetroffen. Omdat wordt aangenomen dat betaïne het maagzuur verhoogt, wat helpt bij de vertering van voedsel, wordt het al meer dan 50 jaar als voedingssupplement in de diervoeding gebruikt. Nuttige inzichten zijn vervolgens gebruikt om het supplement in de menselijke voeding te introduceren.

Betaïnehydrochloride werd in het verleden verkocht als een vrij verkrijgbaar hulpmiddel bij de spijsvertering. Maar omdat er onvoldoende bewijs was voor de effecten ervan, werden producten die deze stof bevatten eind jaren tachtig verboden. Sindsdien hebben veel onderzoekers zichzelf en hun middelen gewijd aan het bestuderen van de gezondheidsvoordelen van betaïne hydrochloride.

Tot op de dag van vandaag kan betaïne hydrochloride nog steeds worden gevonden in de vorm van voedingssupplementen.

WAT DOET BETAÏNE HYDROCHLORIDE? *

Betaïne, dat op natuurlijke wijze door het lichaam wordt geproduceerd, reguleert de zuurtegraad in de maag en helpt het lichaam aminozuren te metaboliseren. Betaïnehydrochloride wordt gebruikt om abnormaal lage zuurtegraden in de maag te behandelen. Daarnaast wordt beweerd dat het de absorptie van voedingsstoffen verbetert en de spijsvertering helpt.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN BETAÏNE HYDROCHLORIDE? *

ER WORDT BEWEERD DAT HET DE ABSORPTIE VAN VOEDINGSSTOFFEN VERBETERT

Een verminderde opname van voedingsstoffen kan worden veroorzaakt door een te lage zuurgraad van de maag. Verschillende voedingsstoffen zoals ijzer, vitamine B12, magnesium, vitamine C en calcium kunnen moeilijk door het lichaam worden opgenomen wanneer de maag een te lage zuurtegraad heeft. Daarom kunnen supplementen zoals betaïnehydrochloride, die de zuurbalans herstellen, heilzaam zijn voor het lichaam.

In de meeste gevallen is een tekort aan vitaminen of mineralen echter het gevolg van een onderliggende medische aandoening. De oorzaak van het tekort moet worden aangepakt, in plaats van supplementen te gebruiken om het tekort aan te vullen.

Behalve getuigenissen (verslagen) van patiënten, zijn er geen studies over betaïnehydrochloride en tekorten aan voedingsstoffen.

HET HELPT HYPOCHLORHYDRIA TE VERHELPEN, DUS VERBETERT DE SPIJSVERTERING

Hypochloorhydrie is de medische term voor een maag die niet zo zuur is als hij zou moeten zijn. Het hebben van een maag die voldoende zuur bevat is zowel belangrijk voor een gezonde spijsvertering als voor de immuniteit.

Aandoeningen die het gevolg zijn van zwak maagzuur kunnen worden verbeterd door betaïne hydrochloride, omdat het zoutzuur bevat dat het spijsverteringsstelsel helpt. Dit betekent niet dat betaïnehydrochloride een all-time remedie is voor zwak maagzuur. Meestal is een laag maagzuurgehalte een ander gezondheidsprobleem. Daarom kan betaïnehydrochloride helpen de zuurgraad van de maag te herstellen, maar slechts tijdelijk.

Tijdelijke resultaten van betaïnehydrochloride zijn in verschillende studies bewezen. Als voorbeeld, een studie van 6 gezonde volwassenen toont de tijdelijke resultaten van verhoogde maagzuurgraad binnen zes minuten bij elke deelnemer.

De studie kan worden geraadpleegd via de onderstaande link:

Een ander voorbeeld van een studie toont soortgelijke resultaten. In deze studie verhoogde betaïnehydrochloride de maagzuurgraad binnen twaalf minuten. Bij elke deelnemer keerde de zuurtegraad in de maag na meer dan een uur terug naar de vorige toestand.

De studie kan worden geraadpleegd via de onderstaande link:

HET VERLICHT DE SYMPTOMEN VAN BRANDEND MAAGZUUR (MAAGREFLUX, GASTROPARESE OF FUNCTIONELE DYSPEPSIE)

Het lijkt misschien tegenstrijdig, maar weinig maagzuur kan leiden tot maagreflux (ook bekend als brandend maagzuur). Deze aandoening zorgt ervoor dat het maagzuur vanuit de maag naar boven in de slokdarm terechtkomt. Daarom raden beoefenaars van natuurgeneeskunde vaak aan om supplementen met zoutzuur en spijsverteringsenzymen te nemen om de symptomen veroorzaakt door brandend maagzuur te verlichten. Het zoutzuur dat vrijkomt als reactie op de voedselinname, stimuleert de sluiting van de klep aan de bovenkant van de maag waardoor brandend zuur dat door de slokdarm stroomt, afneemt.

Verschillende studies hebben aangetoond dat er een verband bestaat tussen vertraagde maaglediging, GERD en functionele dyspepsie bij patiënten. Onderzoekers bestudeerden ook de effecten van betaïnehydrochloride op patiënten met een normale maagzuurspiegel die ook last hebben van reflux.

Voorbeelden van deze studies kunnen worden geraadpleegd via de onderstaande links:

TIPS VOOR DOSERING EN GEBRUIK VAN BETAÏNEHYDROCHLORIDE

Omdat betaïne hydrochloride een supplement is, wordt het niet gereguleerd door de FDA, dus zijn er geen normen voor gebruik en dosering. Er is ook geen algemene dosering die voor iedereen geschikt is, het hangt allemaal af van je eigen spijsverteringsstelsel en de gezondheid daarvan. De gebruikelijke dosering voor een volwassene is echter 1-2 capsules van 325-650 mg per dag. Supplementen met betaïnehydrochloride moeten worden ingenomen vóór de consumptie van een eiwitrijke maaltijd. Dit soort supplementen mag niet samen met andere medicijnen worden ingenomen, wanneer men zwanger is of borstvoeding geeft.

Duidelijke instructies over hoe betaïnehydrochloride te doseren en te gebruiken worden gegeven door Gene Bruno, MS, MHS, RH(AHG) van het Huntington College of Health Sciences. Deze educatieve literatuur serie over voedingssupplementen bevat soortgelijke informatie als die op deze pagina. Daarnaast geeft het ook meer informatie over multi-verteerbare enzymen.

Het document kan worden geraadpleegd via de link:

Dr. Wright, die eerder in ons onderzoek werd genoemd, werd geraadpleegd over de dosering van zoutzuur. Hij gaf ook redenen waarom zoutzuur te nemen in een diepgaand interview.

Beide interviews kunnen worden geraadpleegd via de links onder:

RISICO’S EN BIJWERKINGEN

Hoewel de risico’s en bijwerkingen van het gebruik van betaïne hydrochloride supplementen minimaal zijn, zijn de meest voorkomende bijwerkingen onder andere:

  • Diarree
  • Lichamelijke geur
  • Misselijkheid
  • Verstoorde maag

Een arts of apotheker kan u helpen bepalen of het nemen van dit supplement goed voor u is of niet, daarom is het altijd het slimste en veiligste idee om eerst een medisch deskundige te raadplegen. Wanneer u bijwerkingen ervaart, of wanneer u een supplement met betaïnehydrochloride consumeert terwijl u een ziekte of aandoening heeft, raadpleeg dan een arts of apotheker. Neem geen supplementen met betaïnehydrochloride als u zwanger bent, borstvoeding geeft of een actieve maagzweer heeft.

LINKS NAAR STUDIES EN CLAIMS

[1] https://bit.ly/3dnCGsJ
[2] https://bit.ly/3w55qNf
[3] https://bit.ly/3w2segw
[4] https://bit.ly/2SznnpB
[5] https://bit.ly/2UDU1qA
[6] https://bit.ly/3xZRxBm
[7] https://bit.ly/3vZSwQx
[8] https://amzn.to/3dn3r0h
[9] https://bit.ly/2UO2N5B
[10] https://bit.ly/3hdIdTN
[11] https://bit.ly/3A4MrWi

WAARSCHUWING EN VOETNOTEN

* Deze claim is niet beoordeeld door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Een voedingssupplement is geen vervanging van voedsel. Een gevarieerde en evenwichtige voeding is belangrijk. De EU-wetgeving verbiedt het maken van reclame voor voedingssupplementen (of de ingrediënten daarvan) in advertenties, tenzij dergelijke claims zijn goedgekeurd door de Europese Commissie. Onze website verstrekt alleen algemene informatie die de beslissing van de lezer om voedingssupplementen te kopen en/of te gebruiken niet mag beïnvloeden. Als u een specifieke ziekte heeft of aanvullende medicatie of supplementen gebruikt, raadpleeg dan uw arts of apotheker voordat u nieuwe supplementen gaat gebruiken. De informatie in dit artikel is niet de persoonlijke mening van de auteur. Deze informatie is niet bedoeld om reclame te maken voor voedingsmiddelen of supplementen. Deze informatie mag niet worden opgevat als een aanbeveling voor behandeling of andere gezondheidsproblemen. Wij moedigen aan dat beslissingen met betrekking tot de persoonlijke gezondheid persoonlijk worden genomen, rekening houdend met verschillende bronnen van informatie. Als u onjuistheden opmerkt of opmerkingen, klachten of advies hebt over de verstrekte inhoud, kunt u per e-mail contact met ons opnemen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *