Focus op concentratie: 6 factoren die je cognitie beïnvloeden, en hoe je ze optimaliseert

Een gebrek aan focus en concentratie: we kennen het allemaal wel. Het is vrijdagavond, je concentratie is ver te zoeken, en focussen op dat ene project dat eigenlijk al lang klaar had moeten zijn is schijnbaar geen optie meer. In gedachten zit je al ergens op een ver strand, sta je in de fitness, of ben je thuis een gezellig – en gezond – aan het koken.

Toch blijft het voor veel mensen niet bij dat ene vrijdagavondmoment. In een wereld vol smartphones, verkeer, e-mails en interessante Netflix documentaires is afleiding vaak niet ver te zoeken. Het voelt soms of er altijd wel ergens iets gaande is waar je je tijd nuttiger of aangenamer mee zou kunnen besteden.

En dat heeft niet enkel invloed op het werk, maar op zowat ons hele leven: je persoonlijke relaties gaan er aan kapot, je zelfontwikkeling lijdt eronder en zelfs seks is niet minder leuk als onze gedachten er niet bij zijn. Bovendien is het ronduit gevaarlijk – denk maar aan ongelukken op de weg, of onvoorzichtigheid in de keuken.

Toch laten we ons niet kisten. Met onderstaande tips kun je je concentratie weer in handen nemen – en leer jij je focus richten op wat je zelf het belangrijkste vindt.

 

een gebrek aan focus kan onze levenskwaliteit neerhalen

 

AFLEIDING: DE DOODDOENER VAN CONCENTRATIE

Wie zich in bovenstaande paragraaf herkend heeft, weet dat afleiding in al haar vormen nefast is voor de concentratie. Tussen sociale media, geluidsoverlast en multitasking zit niemand echt om afleiding verlegen.

Nu, hoe keer je terug van afleiding naar focus? En hoe vermijd je dat je concentratie onderbroken wordt? We geven je enkele tips.

  • Laat je gsm links liggen.

En dat mag je letterlijk nemen – met je gsm binnen handbereik is de verleiding gewoonweg te groot. Het kan namelijk tot wel 20 minuten duren voor je weer zo gefocust bent als voor je je smartphone vastnam. En dan hebben we het nog niet eens over de langdurige effecten van smartphonegebruik op de concentratie.

Verwacht je een belangrijk telefoontje, of kun je nu eenmaal niet werken zonder bereikbaar te zijn? Zorg er dan voor dat je smartphone enkel daarvoor beschikbaar is. Stel je gsm bijvoorbeeld zo in dat niet-relevante applicaties je tijdens je werkuren geen meldingen geven. Apps als Freedom en Serene kunnen je hier een handje toesteken.

focus nodig? Leg je smartphone opzij

Het kan tot wel 20 minuten duren voor je weer net zo gefocust bent als voor je je smartphone vastnam.

  • Neem voldoende maar vooral de juiste pauzes.

Dankzij de “corporate” wereld wordt het effect en nut van pauzes steeds grondiger onderzocht – vaak met oog op het verkorten en verminderen van pauzes.

Morele bedenkingen daarbij terzijde, uit een studie van Harvard is gebleken dat ingeplande pauzes met een vooraf bepaalde duur mogelijk niet het gewenste effect hebben.

Zulke pauzes zouden zorgen voor dipjes in productiviteit – zowel voor als na de pauze. Omdat we weten dat zo’n aangekondigde pauze er aan zit te komen, zijn we voor die nog maar begint al afgeleid. Tijdens de pauze houden we ons uiteraard niet bezig met (nadenken over) werk, waardoor we ook na de pauze weer op gang moeten komen.

Ons advies? Neem van tijd tot tijd, en naast bijvoorbeeld je lunchpauze (die je maar beter niet overslaat), “onverwachte” pauzes – en houd ze kort. Nu, jezelf verrassen met een pauze is misschien niet mogelijk. Met controle over wanneer je pauzeert kun je wel, bijvoorbeeld, spontane pauzes nemen als je voelt dat je concentratie vermindert.

Ook hoe je die pauze invult kan een effect hebben op je concentratie achteraf. Doe bijvoorbeeld eens een denkoefening over een werkprobleem waar je mee worstelt, filosofeer over je werk in bredere zin of lees een relevant artikel. Zo houd je je gedachten erbij, zonder echt aan het werk te zijn.

Een goede voorbereiding bevordert de concentratie

Focus op je werk begint eigenlijk al voor je begint.

  • Ga voorbereid aan de slag.

Focus op je werk begint eigenlijk al voor je begint. Zorg ervoor dat je niet halverwege moet stoppen om heel basic dingen (weer) in orde te brengen. Een onvoldoende opgeladen laptop, een glas water dat dringend gevuld moet worden, een rommelende maag of ongewassen handen – je kunt het zo gek nog niet bedenken of het heeft wel een invloed op je concentratie.

 

STRESS

Stress op zich kan ook een vorm van afleiding zijn – wanneer je bijvoorbeeld rekeningen, een ruzie met een geliefde of een probleem met je wagen in je hoofd zit. Dat zijn voorbeelden van acute stress, spanningen op korte termijn. Veelal hebben deze stressbronnen een redelijk eenvoudige oplossing, en is de stress dan ook weer snel verholpen.

Daarnaast bestaat ook chronische of langdurige stress. Stress die niet zo eenvoudig op te lossen valt, met oorzaken die complexer en moeilijker aan te duiden zijn.

Stress verminderen kun je op veel manieren aanpakken, en wat het beste werkt verschilt van persoon tot persoon. Algemeen gesteld kom je al een heel eind met voldoende rust en beweging, een zekere mate van routine, en een gezond dieet.

Ben je daarmee goed op weg? Dan kan bijvoorbeeld meditatie je nog een extra duwtje in de rug geven. YouTube staat gelukkig vol met gratis begeleide meditaties – hieronder alvast een video om je op weg te krijgen.

Blijft stress je dagelijks leven negatief beïnvloeden? Praat er dan over. De gevolgen op lange termijn beperken zich vaak niet tot een vermindering van je concentratie.

 

HYDRATATIE

Dehydratatie is niet alleen bijzonder slecht voor het lichaam, het heeft ook een enorme invloed op onze cognitieve prestaties. Concentratie, focus maar ook ons vermogen tot (logisch) redeneren, de reactiesnelheid en het geheugen worden drastisch aangetast wanneer we niet genoeg water binnenkrijgen.

Zelfs een schijnbaar klein tekort (een lichaamsvochtverlies* van 1 tot 2%) zorgt al voor cognitievermindering. Houd dat flesje water dus zeker bij de hand!

(*Lichaamsvochtverlies slaat op de verhouding van hoeveel water we opnemen tegenover hoeveel water we afstaan – niet enkel via de urine maar ook zweet. Bij lichaamsvochtverlies is die verhouding negatief, en verliezen we dus meer water dan we opnemen.)

hydratatie beïnvloedt je concentratie

Dehydratatie is nefast voor je cognitie – bij 1-2% lichaamsvochtverlies gaat je concentratie al achteruit!

SLAAP

Deze spreekt misschien wel voor zich, maar is desalniettemin ongelofelijk belangrijk. Voldoende – en daarmee bedoelen we niet te weinig, maar ook niet te veel – slaap is noodzakelijk om onze cognitieve functies in stand te houden. Hoeveel slaap je nodig hebt is dan weer een persoonlijk gegeven, al wordt een nachtrust van 7 tot 8 uur per nacht doorgaans als gemiddelde genomen.

 

BEWEGING

Beweging verbetert je concentratievermogen

Regelmatig beweging verbetert je concentratievermogen enorm.

Net als voldoende hydratatie en rust zou beweging ook bij de basisbehoeftes van de mens moeten horen. Beweging is namelijk niet alleen goed voor het lichaam (denk aan je conditie, spieropbouw en algemene fysieke conditie), het zorgt er ook voor dat onze hersenen naar behoren blijven werken.

Beweging heeft onder andere invloed op

  • Angst
  • Depressie
  • Zelfcontrole
  • Emotionele stabiliteit.
  • Neuroplasticiteit – het vermogen van je hersenen om onder andere nieuwe informatie en ideeën te verwerken en op te slaan.

De effecten van lichaamsbeweging op ons cognitief presteren blijken het grootst bij consequente participatie. Wie regelmatig sport, heeft dus de meeste voordelen. Toch is zelfs het effect van een enkele loopsessie niet te verwaarlozen, al is het verschil met routinematig sporten niet gering.

 

NATUURLIJKE SUPPLEMENETEN OM JE CONCENTRATIE TE ONDERSTEUNEN

 Met bovenstaande tips kom je uiteraard al een heel eind, zeker wanneer je focus en concentratie al niet zo sterk waren. Wil je je focus en concentratie nog verder verbeteren, of kun je wat ondersteuning gebruiken? Dan kan het handig zijn om speciaal daarvoor samengestelde, natuurlijke supplementen in te nemen. Zoek daarbij naar bestanddelen als Ginko Biloba, Panax Ginseng (LINK) en Rhodiola Rosea – stuk voor stuk veilige en plantaardige ingrediënten die doeltreffend je concentratie en focus verhogen.

van afleiding naar laserfocus

Bepaalde voedingssupplementen kunnen je helpen je concentratie te verbeteren.

LINKS NAAR STUDIES EN CLAIMS

[1] https://bit.ly/3JHY9LM
[2] https://bit.ly/3vOf0XG
[3] https://bit.ly/3vTCpa1
[4] https://bit.ly/3zJ2No9
[5] https://bit.ly/3BSTaFZ
[6] https://bit.ly/3QfSxLa
[7] https://on.mktw.net/3bD7QP7

 

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.