Spirulina – Voordelen, feiten en gebruik

  • Naam: Spirulina
  • Wordt gebruikt in: BIYOMA® Spirulina Complex
  • Ook bekend als: Blauwgroene algen, blauwgroene cyanobacterien
  • In gebruik sinds: Sinds het Azteekse tijdperk, later vanaf de 18e eeuw onderzocht
  • Wat is het?  Een voeddingssupplement vervaardigd uit blauwgroene cyanobacteriën
  • Wat beweert het te doen? Door zijn rijke samenstelling aan voedingsstoffen heeft het veel voordelen zoals een hoge voedingswaarde, natuurlijke reiniging van het lichaam, infectie-afremmend, goede cholesterolregulatie, 
  • Is er onderzoek dat deze beweringen ondersteunt? Er is veel onderzoek naar gedaan en er loopt nog veel onderzoek naar o.a. de kankerbestrijdende effecten ervan. 

WAT IS SPIRULINA?

Spirulina is de naam van een voedingssupplement met blauwgroene cyanobacteriën als bron voor de vervaardiging ervan. Cyanobacteriën zijn één van de oudste fotosynthetische (maken energie d.m.v. zonlicht) organismen. Ze worden vaak benoemd als algen maar het zijn wel degelijk bacteriën.
De naam ‘spirulina’ afkomstig uit Latijn, betekent ‘kleine spiraal’ wat verwijst naar de microscopische structuur van de bacterie. Spirulina is door zijn voedingswaarde een interessante voedingsbron voor al het leven op aarde.

Arthrospira (Spirulina) is een van de rijkste bronnen van eiwitten. De chemische samenstelling omvat eiwitten (55%-70%), koolhydraten (15%-25%), essentiële vetzuren (18%) vitaminen, mineralen en pigmenten zoals carotenen, chlorofyl a en fycocyanine. Door deze voedingsrijke samenstelling kan het als een uitstekende voedingsbron worden gebruikt. Spirulina heeft antivirale en immunologische eigenschappen, het werkt ook als een krachtige antioxidant en zou zelfs in de toekomst gebruikt kunnen worden als een sterk wapen tegen kanker. 

SPIRULINA IN DE GENEESKUNDE

In tegenstelling tot vele andere cyanobacteriën waarvan de toxiciteit bewezen is, is dit niet het geval bij spirulina. Tijdens testen op verschillende soorten toxiciteit in dierproeven, hebben Chamorro et al. aangetoond dat spirulina geen potentieel voor orgaan- of systeemtoxiciteit vertoonde, ook al waren de gegeven doses hoger dan die voor verwachte menselijke consumptie. 

De Verenigde Naties hebben al eerder onderzoek gedaan naar de mogelijke manieren om de opkomende bevolkingsexplosie en het daaruit voortvloeiende voedseltekort te bestrijden.
Toch was het NASA (National Aeronautics and Space Administration) dat spirulina populair maakte. Zo is spirulina ook in de ruimtevaart al eerder toegepast, dankzij het brede scala aan voedingsstoffen afkomstig uit een kleine hoeveelheid.

Ook de WHO (Wereldgezondheids Organisatie) heeft erop gewezen dat spirulina een van de meest relevante superfoods op aarde is. Meerdere studies hebben aangetoond dat spirulina een echte bron van gezondheidsvoordelen kan opleveren. Momenteel zijn er nog vele onderzoeken aan de gang naar eventuele kankerbestrijdende effecten van spirulina.

GESCHIEDENIS VAN SPIRULINA

De Mexicanen (Azteken) begonnen dit micro-organisme te gebruiken als menselijk voedsel, onder de naam ‘Tecuitlatl’. Er zijn aanwijzingen dat de Maya’s en de Azteken in de precolumbiaanse tijd op grote schaal gedroogde spirulinakoeken aten, en eeuwenlang hebben gemeenschappen in Centraal-Afrika spirulina uit het water van het Tsjaadmeer geoogst om als voedsel te gebruiken Later kwam het onderwerp ‘Tecuitlatl’ tot een einde. Het is niet bekend wanneer de mens opnieuw begon met het gebruik van dit micro-organisme.
Ten vroegste in 1892 werd over spirulina gesproken in onderzoekingen en studies rond zoutwatermonsters. Chemische analyse van spirulina begon in het jaar 1970. Bleek dat spirulina een uitstekende bron is van eiwitten, vitaminen en mineralen. 

WAT DOET SPIRULINA?

Door de rijke aanwezigheid van essentiële voedingsstoffen in spirulina (eiwitten, essentiële aminozuren, vitamines, mineralen,…) worden ze vaak gebruikt als functionele voedingsmiddelen, omdat consumptie ervan de menselijke gezondheid ten goede komt en de lichamelijke en geestelijke prestaties kan verbeteren. 

Het is belangrijk op te merken dat de voedingsstoffen in spirulina gemakkelijk door het lichaam worden geabsorbeerd en dat een tekort aan voedingsstoffen hierdoor snel tot de gewenste niveaus kan worden herstelt. Het helpt dus het lichaam essentiële voedingsstoffen op te nemen zelfs wanneer het niet meer in staat is gewone vormen van voedsel op te nemen.

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN SPIRULINA

HOGE VOEDINGSWAARDE

Zoals eerder gezegd is spirulina een bron van voedingstoffen. Het bevat eiwitten, vitaminen, essentiële aminozuren en mineralen. Deze bestanddelen zijn essentieel voor de bouw en bescherming van het menselijk lichaam. Een overzichtelijke studie naar de nutritionele waarde van spirulina: ‘Voedingswaarde analyse van spirulina sp te promoten als superfood kandidaat’.

Spirulina bevat een hoog gehalte aan B-vitamines, zoals vitamine B12, en mineralen zoals ijzer, calcium, zink, magnesium, mangaan, en kalium. Ook zijn er essentiële vetzuren aanwezig, zoals gamma-linoleenzuur (GLA). Dit wordt o.a. gevonden in moedermelk en draagt bij tot een sterk immuunsysteem bij pasgeboren baby’s. Spirulina is zelfs al eerder gebruikt om weerstand te bieden aan ondervoeding bij kinderen en vrouwen. Zie ‘Voedingsrehabilitatie van ondervoede kinderen met behulp van Spiruline en Misola’ van Jacques Simpore en anderen. 

ANTIOXIDEREND, INFECTIE-AFREMMEND EN NATUURLIJKE REINIGER

Spirulina is samengesteld uit blauwgroene pigmenten, met name fycocyanobiline, een fotosynthetisch pigment met uitgebreide ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen. Het bètacaroteen (provitamine A) in spirulina wordt in ons lichaam omgezet naar vitamine A, waardoor het ons lichaam helpt weerstand op te bouwen. Ook draagt het hierdoor bij tot een gezonde huid, tanden, nagels en botten. 

Behalve bètacaroteen bevat spirulina nog vele andere micronutriënten zoals koper, chroom, zink en andere. Het menselijk lichaam brengt soms giftige vrije radicalen voort die met deze metalen reageren. Deze worden vervolgens tijdens de uitscheiding uit het lichaam verwijderd. Spirulina bevat een unieke combinatie fytonutriënten (stoffen uit plantaardig voedsel), zoals chlorofyl, fycocyanine en polysacchariden, waardoor het van nature helpt bij het bestrijden van ziekten en infecties. Spirulina kan dus ook als een natuurlijke reiniger werken door het verwijderen van dodelijke gifstoffen die door het lichaam worden opgenomen. Zie de studie ‘Antioxiderende, immunomodulerende en microbiële modulerende activiteiten van de duurzame en milieuvriendelijke Spirulina’ door Alberto Finamore e.a. 

POSITIEVE INVLOED DARMFLORA

Spirulina bevordert de groei van nuttige micro-organismen zoals Lactobacillus en Bifidobacteriën in het spijsverteringskanaal van de mens. Deze bevorderen een gezonde spijsvertering en een goede darmwerking, terwijl het schadelijke micro-organismen zoals E. coli, Candida en gist vermindert. Gunstige micro-organismen verhogen de absorptie en verwerking van voedingsstoffen uit het voedsel dat we eten, en helpt bij de bescherming tegen infecties. In de studie ‘Spirulina beschermt tegen leverontsteking bij veroudering: Een effect gerelateerd aan de modulatie van de darmmicro-organismen?‘ uitgevoerd door Audrey M. NeyrinckBernard TaminiauHannah Walgrave e.a. kwam men tot volgende conclusie: ‘we merkten interessante veranderingen op in de samenstelling van de darm-microbiotica bij oude muizen als gevolg van spirulina-supplementatie.’

Bovendien kan spirulina de darmflora veranderen en zo een vetverlagend effect hebben. Studies hebben aangetoond dat Prevotella, Porphyromonadaceae, Barnesiella en Paraprevotella in grotere hoeveelheden voorkomen. Elk van die bacteriën hebben positieve effecten zoals: galstofwisseling om het lipidengehalte in het bloed te verlagen, reguleren van het energiemetabolisme en het verbeteren van de insulinegevoeligheid waardoor uiteindelijk vetstofwisselingsstoornissen kunnen worden verminderd en niet-alcoholische leverziekte kunnen worden voorkomen. 

GOEDE CHOLESTEROLREGULATIE

Spirulina is rijk aan nuttige vetzuren zoals GLA, aminozuren en antioxidanten. Studies hebben aangetoond dat spirulina de hoeveelheid lipiden (vetten) in het bloed vermindert. 

De lage dichtheid lipoproteïnen (LDL of ‘slecht’ cholesterol), die in verband worden gebracht met ernstige hart- en vaatziekten zoals beroertes, verminderen bij inname van spirulina. LDL kleeft aan de binnenwand van de slagaders en verhardt, waardoor de normale bloedstroom wordt geblokkeerd. Spirulina kan de ophoping van LDL in het lichaam verminderen en helpt de vele cardiovasculaire problemen te voorkomen. Op die manier helpt het ook de bloeddruk te verlagen. 

Het eerdergenoemde bestanddeel fycocyanine in spirulina heeft een cholesterolverlagend effect. Het zorgt ervoor dat cholesterol en galzuren minder worden geabsorbeerd in de dunne darm waardoor deze het lichaam verlaten bij fecale uitscheiding (ontlasting). Dit werd aangetoond in 2005 door Nagoaka et al, zie studie ‘Effecten van spirulina op gewichtsverlies en bloedlipiden: een overzicht’ van James J DiNicolantonioAnusha G Bhat en James O’Keefe.

ANDERE FUNCTIES

Naast de vele voordelen die al aangetoond zijn door wetenschappelijk onderzoek, zijn er veel vermoedens dat spirulina kan bijdragen tot de verbetering van nog enkele andere dingen.
Enkele studies hebben aangetoond dat spirulina het uithoudingsvermogen en de immuniteit bij sporters kan verhogen, en dat het hoge eiwitgehalte helpt bij de opbouw van spiermassa. Ook kan spirulina de eetlust van atleten tijdens hun zware trainingsschema’s effectief afremmen en hen helpen hun juiste lichaamsgewicht en immuniteit te behouden.

TIPS VOOR DOSERING EN GEBRUIK

Hoewel het altijd goed is een professionele arts te raadplegen voor exacte dosissen werd in een studie aangetoond dat spirulina-extract veilig is en goed wordt verdragen, zelfs wanneer zeer hoge doses binnen een korte periode worden toegediend. Bij de geteste hoge doses werd geen omgekeerde mutatie waargenomen noch zijn er chromosoomafwijkingen waargenomen.

De meeste onderzoeken naar spirulina zijn gebaseerd op een dosis van 1 tot 10 gram. Algemeen wordt een dosis van ongeveer 3 gram per dag door fabrikanten geadviseerd.

RISICO’S EN BIJWERKING

Zoals hierboven vermeld is spirulina getest en toegediend in hoge doses, maar werden geen nefaste effecten ontdekt. Er is momenteel nog niets gemeld over paradoxale effecten van spirulina noch over vervelende bijwerkingen.

LINKS NAAR STUDIES EN CLAIMS

[1] https://bit.ly/3k9beCN
[2] https://bit.ly/3tB2Sa1
[3] https://bit.ly/3z5lVKQ
[4] https://bit.ly/393KbSQ
[5] https://bit.ly/395pAxr
[6] https://bit.ly/3E5FyGa
[7] https://bit.ly/3htcJtI
[8] https://bit.ly/3lhg4x3
[9] https://bit.ly/2XoTRVI

WAARSCHUWING EN VOETNOTEN

* Deze claim is niet beoordeeld door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA). Een voedingssupplement is geen vervanging van voedsel. Een gevarieerde en evenwichtige voeding is belangrijk. De EU-wetgeving verbiedt het maken van reclame voor voedingssupplementen (of de ingrediënten daarvan) in advertenties, tenzij dergelijke claims zijn goedgekeurd door de Europese Commissie. Onze website verstrekt alleen algemene informatie die de beslissing van de lezer om voedingssupplementen te kopen en/of te gebruiken niet mag beïnvloeden. Als u een specifieke ziekte heeft of aanvullende medicatie of supplementen gebruikt, raadpleeg dan uw arts of apotheker voordat u nieuwe supplementen gaat gebruiken. De informatie in dit artikel is niet de persoonlijke mening van de auteur. Deze informatie is niet bedoeld om reclame te maken voor voedingsmiddelen of supplementen. Deze informatie mag niet worden opgevat als een aanbeveling voor behandeling of andere gezondheidsproblemen. Wij moedigen aan dat beslissingen met betrekking tot de persoonlijke gezondheid persoonlijk worden genomen, rekening houdend met verschillende bronnen van informatie. Als u onjuistheden opmerkt of opmerkingen, klachten of advies hebt over de verstrekte inhoud, kunt u per e-mail contact met ons opnemen.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *