Synthetische versus natuurlijke supplementen

Heb je je ooit afgevraagd of natuurlijke supplementen nu echt voordeliger zijn dan synthetische supplementen? In dit artikel gaan we er dieper op in. Je komt te weten…

  • Wat natuurlijke supplementen onderscheidt van synthetische.
  • Wat de voordelen van natuurlijke supplementen zijn.
  • Waarom een synergetische werking van de stoffen zo belangrijk is.
  • Hoe je synthetische en natuurlijke supplementen herkent.

Voor de TLDR-crowd: ja, natuurlijke supplementen zijn, zeker op lange termijn, doeltreffender dan hun synthetische tegenhangers. Benieuwd waarom? Join us in this wonderful deepdive!

Natuurlijke supplementen

Natuurlijke supplementen bestaan uit extracten of geconcentreerde vormen van in de natuur voorkomende planten, kruiden of vruchten.

SYNTHETISCHE VS NATUURLIJKE
SUPPLEMENTEN

Voor we verder ingaan op de voordelen van natuurlijke supplementen is het interessant om even stil te staan bij wat een natuurlijk supplement precies onderscheidt van een synthetisch supplement.

Een synthetisch supplement bestaat doorgaans uit geïsoleerde stoffen – denk bijvoorbeeld aan een vitamine C supplement, of een supplement multivitaminen bestaande uit vitamine A, C en E. Zelfs in die multivitaminen vind je elke stof apart terug. Ze zijn dus elk op zich geïsoleerd, een vorm waarin je ze in de natuur nooit terugvindt.

Natuurlijke supplementen daarentegen bestaan uit extracten of geconcentreerde vormen van in de natuur voorkomende planten, kruiden of vruchten.

 

DE VOORDELEN VAN NATUURLIJKE
SUPPLEMENTEN

Nu je weet wat met synthetisch supplement of ingrediënt bedoeld wordt, en wat het verschil is met de natuurlijke variant, kunnen we het hebben over de voordelen van natuurlijke supplementen.

de synergie van natuurlijke supplementen

Neem bijvoorbeeld… een sinaasappel.

 

INGREDIËNTEN WERKEN SYNERGETISCH
SAMEN

Een natuurlijk supplement bestaat per definitie uit ‘volledig voedsel’ – en dus niet enkel uit geïsoleerde voedingsstoffen. Daarom is er dan ook sprake van een synergetische samenwerking tussen de verschillende stoffen. Nu, wat betekent dit precies?

Neem bijvoorbeeld een sinaasappel. Bekijken we zo’n sinaasappel door de bril van iemand die synthetische supplementen maakt, dan zien we vitamine C. Zo leren we het als kind ook: sinaasappels zijn gezond, want ze zitten vol vitamine C.

Naast vitamine C zitten er echter nog een heleboel andere stoffen in die oranje fruitbol. Zo vind je er bijvoorbeeld ook vezels, foliumzuur en carotenoïde antioxidanten. Eet je een sinaasappel, dan krijg je dus naast vitamine C andere, gezonde stoffen binnen. En die stoffen werken, eenvoudig gezegd, samen – onder andere om je te helpen de vitamine C beter op te nemen.

Dat is wat we bedoelen de synergetische samenwerking, en de aanwezigheid van die samenwerking is een van de vele voordelen van natuurlijke supplementen.

In een synthetisch supplement, zelfs wanneer het meerdere vitaminen bevat, is er van die synergetische samenwerking geen sprake. ’t Is daar een beetje iedere stof voor zich. Nu is het net die synergie en niet de hoogte van de dosis of het effect van een enkele stof die een supplement doeltreffend maken. Daarin doen synthetische supplementen vaak onder ten opzichte van natuurlijke supplementen.

 

VEILIGER EN WERKZAMER OP LANGE TERMIJN

natuurlijke supplementenIn een synthetisch supplement werkt elke stof dus apart. Nu blijft het zo dat die stoffen bepaalde andere stoffen nodig hebben om goed opgenomen te kunnen worden door het lichaam. En daar wringt het schoentje.

Om alsnog opgenomen te kunnen worden, gaan de geïsoleerde stoffen aanspraak maken op de stoffen die ze nodig hebben. Maar die hebben ze vanuit het supplement niet meegekregen. Waar ze die vinden? In onze lichaamsreserves.

Daar schuilt dus het potentiële gevaar van een puur synthetisch supplement. Wanneer we voor langere tijd vitaminen innemen kunnen die reserves worden uitgeput. Het supplement begint in die gevallen dus zelf voor nieuwe tekorten te zorgen, met alle gevolgen van dien. Logischerwijs vermindert dan ook de werking van het synthetische supplement.

Laat dit je natuurlijk niet afschrikken om (synthetische) supplementen op doktersvoorschrift in te nemen. Bij een vitamine D tekort neem je beter die voorgeschreven dosis in, en ook bij een ijzertekort kan het helpen om te supplementeren. Het gaat doorgaans dan ook om een kuur – met een bepaalde tijdsduur en een bepaalde dosis.

Toch is ook hier die synergetische samenwerking van belang. IJzer wordt bijvoorbeeld beter opgenomen in combinatie met vitamine C (neem je pilletje dus samen met die sinaasappel die we hierboven zo uitvoerig prezen). Vitamine D werkt dan weer goed samen met (natuurlijke bronnen van) magnesium, zink en vitamine K. Een goede dokter zal je die dingen ook wel vertellen voor je aan zo’n kuur begint.

STOFFEN IN NATUURLIJKE SUPPLEMENTEN WORDEN BETER DOOR HET LICHAAM
HERKEND

Het lichaam kan wel degelijk herkennen of een stof uit een natuurlijke of synthetische bron komt.

  • Het lichaam kan de kleinere deeltjesgrootte van natuurlijke ingrediënten gemakkelijker opnemen.
  • De vorm van natuurlijke vitaminen zijn beter herkenbaar en dus beter opneembaar voor het lichaam. Synthetische ingrediënten hebben bijvoorbeeld vaker een kristalstructuur – en net die structuur komt in de natuur minder voor.
OPLOSMIDDELEN, VULSTOFFEN EN STABILISATORS

Tot slot staan we ook even stil bij hoe synthetische supplementen vervaardigd worden. Om bijvoorbeeld een vitamine te isoleren, wordt gebruik gemaakt van allerlei oplosmiddelen. Zeker bij goedkopere synthetische supplementen is de kans groot dat die oplosmiddelen niet volledig uit het uiteindelijke product worden verwijderd. Zelfs bij duurdere varianten is dat geen garantie. En die oplosmiddelen komen dus terecht in je bloedbaan en weefsels – en kunnen lange tijd in je lichaam blijven zitten.

Daarnaast bevat een synthetisch supplement vaak vulstoffen en stabilisators. Op zich kan een kleine dosis daarvan geen kwaad, al hangt dit deels af van welke stof nu precies gebruikt wordt als vulmiddel of stabilisator. Vermijd je die stoffen liefst wel, dan zit je vaak veiliger met een natuurlijk supplement.

 

HOE ONDERSCHEID JE NATUURLIJKE VAN SYNTHETISCHE SUPPLEMENTEN

check het label van je natuurlijke supplementen

Kijk goed naar de ingrediëntenlijst. Op het label van een natuurlijk supplement vind je doorgaans volgende zaken terug:

  • Benaming van de natuurlijke ingrediënten – bijvoorbeeld ‘gember extract’, ‘poeder van rode biet’.
  • De verschillende ingrediënten werken samen – zwarte peper helpt bijvoorbeeld bij het activeren van gember.
  • Zo min mogelijk tot geen niet-noodzakelijke vulmiddelen of stabilisators.

Een synthetisch supplement of ingrediënt herken je als volgt:

  • Staat er “dl-“ voor de naam van de stof, dan kan je er van uit gaan dat het een geïsoleerd ingrediënt betreft.
  • Eindigt de naam van de stof op -ide of -ate, dan gaat het om een synthetisch ingrediënt.
  • De bron van het ingrediënt wordt niet genoemd – ‘vitamine C’ maar bijvoorbeeld niet ‘sinaasappel’ of ‘acerola’ als aangewezen bron.

OOK SYNTHETISCHE SUPPLEMENTEN HEBBEN EEN DOEL EN FUNCTIE

Hoe zeer we het gebruik van natuurlijke supplementen ook toejuichen, synthetische supplementen kunnen zeker ook waardevol zijn. Het is niet per se een of-of verhaal. We schreven het hierboven al, maar als je arts je een vitamine D-kuur voorschrijft, kun je er van uitgaan dat die kuur voordelen biedt.

Wat we in dit artikel vooral willen onderstrepen zijn de vele voordelen van natuurlijke supplementen, en in het bijzonder het belang van de synergetische samenwerking.

 Wat misschien wel het allerbelangrijkst is, is dat je supplementen nooit gebruikt ter vervanging van een gezond dieet. Dit hangt ook weer samen met die synergetische samenwerking. Of je nu kiest voor een synthetisch of een natuurlijk supplement, de werkzaamheid is mede afhankelijk van de voedingstoffen die je via je voeding binnenkrijgt.

Ga dus voor een gezond dieet, en bekijk vanuit die optiek waarin natuurlijke supplementen je verder kunnen ondersteunen.

 

LINKS NAAR STUDIES EN CLAIMS

[1] https://bit.ly/3BVUfgl
[2] https://bit.ly/3zE2V8s
[3] https://bit.ly/3dlnEWV

 

 

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.